Majoritatea profesorilor de liceu și chiar de gimnaziu sunt într-o luptă constantă cu smartphone-urile și alte dispozitive care distrag atenția în clasă.
Elevii găsesc modalități de a trimite mesaje text, de a naviga pe web și de a posta pe rețelele sociale, în timp ce profesorul predă. Își ascund dispozitivele în poală, în buzunarul unui hanorac sau chiar într-un buzunar deschis al rucsacului. Rezultatul final este că ei sunt doar pe jumătate prezenți în sala de clasă pentru cea mai mare parte a timpului.
Un nou studiu a constatat că și studenții petrec mai mult timp în clasă folosind smartphone-urile și alte dispozitive.
De fapt, studiul a constatat că studenții își verifică telefoanele și alte dispozitive în medie de mai mult de 11 ori pe zi. Și nu este doar o privire rapidă pentru a vedea dacă au apel pierdut.
În schimb, își petrec până la 20% din timpul de clasă trimițând mesaje, trimițând e-mailuri, navigând pe web, verificând rețelele sociale și chiar jucând jocuri.
Și ei în mod clar nu văd o problemă în aceste comportamente. Aproape 30% dintre elevi au spus că își pot folosi dispozitivele digitale fără a li se distrage atenția de la învățare.Și mai mult de un sfert dintre ei au spus că folosirea unui smartphone sau a altui dispozitiv în timp ce se desfășura cursul a fost voluntară.
De asemenea, mulți studenți intervievați au considerat că beneficiile utilizării dispozitivelor digitale în scopuri neacademice depășesc ca importanță orice distragere a atenției de la activitatea din sala de clasă.
Și mai mult de 11% dintre cei chestionați au simțit că nu se pot opri din a-și folosi dispozitivele.
Deși există puține argumente în viziunea lor că smartphone-urile și alte dispozitive nu pot distrage atenția elevilor în sălile de clasă, există noi cercetări care arată că utilizarea dispozitivelor electronice în sala de clasă pot scădea notele elevilor.
Într-un studiu publicat într-un jurnal de Psihologie Educațională, cercetătorii au descoperit că dintre cei 118 studenți de nivel superior studiați, studenții cu laptopuri și telefoane mobile deschise pentru alte scopuri în afara clasei au obținut o jumătate de notă mai mică la examene.Această notă ar putea fi diferența dintre promovare și eșec pentru unii elevi.
Chiar și studenții care au fost în aceeași clasă cu utilizatorii dispozitivului au obținut rezultate mai mici, deși nu au folosit personal un dispozitiv în timpul orei. Cercetătorii speculează că acest lucru s-a datorat probabil distragerilor din jur de la ceilalți care folosesc dispozitive electronice.
De asemenea, este important de reținut că, deși un dispozitiv nu a scăzut capaitatea de înțelegere în cadrul prelegerii, a scăzut nota examenului cu până la 5% sau jumătate de notă. Aceste constatări demonstrează că efectul principal al divizării atenției în clasă este pe pe termen lung.
Între timp, un alt studiu realizat de Universitatea Stanford arată că multitaskingul intens scade eficiența îndeplinirii unei anumite sarcini. Concluzia aici este că smartphone-urile și alte dispozitive electronice pot reduce capacitatea unui student de a gândi la întregul lor potențial.
De ce distragerea atentiei influențează învățarea
Potrivit cărții The Distracted Mind, elevii devin distrași atunci când urmăresc un obiectiv care contează cu adevărat și ceva le blochează eforturile de a-l atinge. Acesta este ceea ce se întâmplă atunci când tehnologia este folosită în clasă.
Atenția elevilor este împărțită între două sarcini — ce încearcă profesorul să predea și ce încearcă elevul să facă pe dispozitivul digital. Rezultatul este că mai puține elemente referitoare la aceste două sarcini vor putea fi ițelese sau reținute.
Un alt mod de a înțelege distragerea atenției este să ne uităm la cercetările efectuate de neurologul Adam Aron de la Universitatea California din San Diego și de cercetătorul Jan Wessel. Ei au descoperit că sistemul cerebral care este implicat în întreruperea sau oprirea mișcării în corpurile noastre întrerupe și cunoașterea.
Această zonă a creierului este angajată atunci când faceți o oprire bruscă în acțiune din cauza unui eveniment neașteptat, cum ar fi un mesaj text sau o notificare, întrerupe clarificarea a ceea ce gândiți (sau ceea ce vă preda profesorul). Această funcție a creierului obișnuia să joace un rol important atunci când oamenii se confruntau cu pericole și trebuiau să se concentreze asupra a ceea ce se întâmpla în acel moment. Dar cu utilizarea tehnologiei, această funcție a creierului poate avea un impact negativ.
De ce să limitați utilizarea telefonului mobil
Majoritatea educatorilor sunt de acord că răspunsul nu este interzicerea dispozitivelor din clasă. Nu numai că o interdicție a tehnologiei este contraintuitivă pentru lumea în care trăim, dar ar putea, de asemenea, să identifice elevi care au nevoie de acele dispozitive pentru a participa la cursuri.
În schimb, profesorii, precum și studenții, trebuie să-și schimbe obiceiurile. Profesorii trebuie să se adapteze la realitatea că smartphone-urile și alte dispozitive vor rămâne. De asemenea, trebuie să realizeze că motivul numărul unu pe care l-au dat elevii pentru a-și porni dispozitivele în clasă a fost plictiseala.
Între timp, elevii trebuie să recunoască faptul că atingerea smartphone-ului lor în timpul orei va avea un impact general.
BIBLIOGRAFIE
- McCoy B. Digital distractions in the classroom media Educ. 2016.
- Glass A., Kang M. Dividing attention in the classroom reduces exam performance. 2019
- Ophir E, Nass C, Wagner AD. Cognitive control in media multitaskers2009;
- Gazzalay A, Rosen LD. The Distracted Mind: Ancient Brains in a High-Tech World. Cambridge 2016.