Reguli de siguranta
Raiffeisen Gran Fondo se desfasoara pe drumuri publice cu trafic auto deschis. Desi luam toate masurile pentru a preveni orice incident, siguranta ta depinde de modul in care pedalati.
Daca vei respecta regulile si recomandarile de mai jos vei avea parte de un eveniment in siguranta si mai placut atat pentru tine cat si pentru cei din jurul tau.
PREGATIREA ESTE ESENTIALA
Echipament obligatoriu
- Bicicleta. Este recomandata o bicicleta de sosea. Alternativ poti participa si cu MTB, dar indicat ar fi sa ai cauciucuri subtiri pentru a pedala mai usor.
- Casca functionala
- Pompa + camera de schimb si/sau kit de pana. Chiar daca vor fi si mecanici de bicicleta in diferite puncte pe traseu, ei sunt in general pentru probleme mai grave mecanice. Daca faci pana ar fi bine sa ai cunostintele sa faci o pana pentru a nu merge mult pe langa bicicleta pana la urmatorul post cu mecanic.
Daca ai nevoie poti urmari si tutorialul de aici. - Bidon pentru apa. Il poti purta fie in spatele tricoului (daca ai buzunar special) sau mai recomandat pe bicicleta pe un suport dedicat.
Echipament recomandat
- Ochelari de ciclism. Te pot ajuta atat cu lumina soarelui, dar mai ales cu lacrimatul de la vant/praf lucru care te va incomoda extrem de tare.
- Mănuși de ciclism
- Oglindă retrovizoare. Poti opta pentru unele discrete care se prind de capacul, de casca sau de ochelari (Exemple)
- Un rucsac cu schimburi
- O geaca/foita in caz de vreme rea
- ciclocomputer/ceas pt cronometrare
Recomandari importante
- Asigurati-va ca bicicleta este pregatita din punct de vedere mecanic inainte sa ajungeti la Samabata de Sus! Vor exista 2 mecanici care, inaintea cursei, va pot ajuta. Dar nu vor avea cum sa faca reparatii care se realizeaza in mod normal in mai multe ore de interventie.
REGULI PE SOSEA
Reguli generale
- La fel ca si masinile vom merge pe partea dreapta si vom depasi pe partea stanga.
- Incearca mereu sa mergi cat mai pe partea dreapta pentru a lasa loc si altor ciclisti sa poata depasi pe partea stanga fara a ocupa prea mult din sosea.
- Desi pare ca riscul cel mai mare vine de la masini, de multe ori incidente se intampla intre ciclisti. Asa ca, ai mereu grija la ciclistii din jurul tau pentru a nu va incomoda/lovi intre voi.
- Inainte de a va opri, asigurati-va ca nu sunt bicicletele sau autovehiculele direct in spatele dvs. Semnalizati, apoi opriti cat mai pe dreapta drumului si incercati sa iesiti de pe partea carosabila daca e posibil. Opritul este mai periculos si nu este recomandat dupa creasta unui deal sau in curbe.
- Atentioneaza ceilalti ciclisti cand depasesti sau te opresti.
- Incearca sa fii previzibil pentru ceilalti (masini sau alti biciclisti). Incearca sa mergi cat mai drept pentru a le fi mai usor celor din spatele tau sa te depaseasca.
- Nu mergi la plasa. Cand stai foarte aproape de cel din fata poate fi periculos daca nu aveti ambii experienta pentru a putea sa opriti in siguranta sau sa evitati rapid un obstacol.
- Daca cineva incearca sa te depaseasca, fii politicos si pastreaza aceeasi viteza sau chiar poti reduce usor viteza pentru ca el sa o poata face cat mai repede.
- Sa nu mergi paralel cu alti ciclisti. Masinile si alti ciclisti va vor putea depasi mult mai usor daca mergeti in “sir indian”.
Semnale intre ciclisti
Unele semnale intre ciclisti se fac utilizand o mana. Nu incercati aceste semnale daca nu aveti experienta sa mergeti pe bicicleta confortabil cu o singura mana. Acest lucru v-ar putea face sa pierdeti controlul bicicletei. In locul lor puteti folosi semnalele vocale.
<<Prin stanga>>
Daca auzi un ciclist spunand “Prin staga” sau “Pe stanga” inseamna ca doreste sa depaseasca si te anunta ca o va face prin stanga ta. Nu te uita pe stanga, pentru ca cel mai probabil vei intoarce din reflex si ghidonul spre stanga astfel ca te poti ciocni cu cel care te depaseste. Il vei vedea cand trece de tine si poti sa ii spui atunci un “Multumesc” pentru atentionare.
Daca esti cel care depaseste, anunta binenteles intentia cand o faci. Iar in momentul trecerii pe langa cel depasit, e politicos sa oferi si o mica incurajare. Acest lucru s-ar putea sa iti prinda bine si tie cand tu vei fi depasit.
<<Oprire / Incetinire>>
In momentu in care vrei sa te opresti sau sa incetinesti mai tare, este important sa anunti pe cei din spatele tau. Poti face asta atat vocal, anuntand “Oprire” sau “Incetinire” cat si vizual miscand o mana in jos si in sus cu palma deschisa.
<<Obstacole>>
In cazul in care vezi un obstacol pe drum, o groapa, o piatra mai mare sau orice care trebuie ocolit, e important sa ii anunti pe cei din spate pentru a avea timp sa reactioneze. Cel mai simplu este sa strigi numele obstacolului, exemplu: groapa.
Curbe, schimbari de directie
In cazul in care esti printre primii ciclisti dintr-un grup, este important sa anunti o curba ce urmeaza. Poate parea ceva evident, dar pentru cei care sunt in spatele tau, e mai greu de observat ca urmeaza o curba si anuntarea ei poate sa ii ajute sa se pregateasca din timp.
Poti face asta fie strigand “La Stanga” si/sau cu semnalizand cu mana spre stanga.
<<Masina Fata, Masina Spate>>
Chiar daca in mod normal masinile se aud cand se apropie, este util ca cei din fata sa anunte ca vine o masina din fata. La fel si cei din spate sa anunte ca vine o masina din spate.
Astfel ceilalti ciclisti vor sti sa stea cat mai pe dreapta si sa nu incerce sa depaseasca in acel moment.
Reguli de circulatie
- Evenimentul se desfasoara pe drumuri publice, astfel ca esti responsabil sa respecti legile rutiere la fel ca alt participant la trafic.
- Incearca sa recunosti si sa intelegi semnele rutiere importante. Fiind pe drumuri publice o sa fie importat sa respecti semnele rutiere pe care le intalnesti.
- Deplasarea se va putea face doar pe partea dreapta si nu trebuie niciodata sa ocupam intreaga banda sau si mai rau intreaga latime a drumului. Ne bucuram de bunavointa localnicilor pentru desfasurarea cursei si e important sa fim un oaspete cumsecade si sa impartim drumul.
- Nu depasi linia continua. La fel ca pentru autovehicule acest lucru este interzis, pentru ca se poate intampla sa nu vezi o masina care vine din sens opus din cauza unei curbe sau a unui deal.
- Trebuie sa te opresti complet la semafor cand este de culoarea rosie. Acelasi lucru este valabil si la semnul rutier STOP si la trecerile la nivel cu calea ferata (orasul Victoria, pentru cei care participa la tura lunga)
- Este interzisa taierea curbelor, chiar daca aceasta are o linie discontinua intre sensuri.
ALIMENTATIE SI HIDRATARE
Este recomandat sa ai mereu la tine un baton pentru energie. Va fi un punct de alimentare pe traseu, dar uneori daca ai nevoie de un boost de energie, acel baton te poate ajuta.
Indiferent de vreme, chiar si pe vreme racoroasa, hidratarea este extrem de importanta. Incearca sa ai mereu cand pleci, fie de la start, fie dupa un punct de alimentare, bidonul de apa plin.
Pentru ca prin transpiratie pierdem mai mult decat apa, este important sa consumi si o bautura electrolitica.
SFATURI PENTRU O CURSA FRUMOASA
Fii atent!
Este important sa fii mereu atent la ce se intampla in jurul tau. Daca vine o masina din spate, daca este un ciclist in apropiere etc.
Pentru asta tine capul sus si urechile deschise. Nu purta casti in urechi pentru a auzi ce se intampla in jurul tau. Singura casca acceptata si obligatorie este cea de protectie. 🙂
Porneste mai rezervat!
Raiffeisen Gran Fondo nu este o cursa. Nu toti ciclisti pot pedala cu aceeasi viteza, asa ca incearca sa nu tii pasul cu cineva care este mai experimentat/rapid decat tine. Daca pleci prea tare la inceput vei fi mult prea obosit si vei pierde mult mai mult timp pe final.
Atentie la pietris!
Desi este recomandat sa mergi cat mai pe dreapta, atentie sa nu intri prea tare pe acostament. Pe acostament si uneori chiar si pe marginea drumului mai sunt portiuni cu pietris pe care bicicleta poate aluneca. Deasemenea ele sunt de evitat cand printre pietre sunt si fragmente de sticla.
Antreneaza-te inainte!
Este extrem de important sa incerci sa parcurgi distante apropiate celei din tur inainte de eveniment. A incerca sa parcurgi o distanta dubla fata de cea mai lunga distanta pedalata inainte de tur nu este recomandat.
Probleme mecanice
In cazul in care se intampla sa ai o problema mecanica, incearca sa iesi de pe partea carosabila pentru a incerca sa verifici situatia si eventual sa faci mici reparatii. Astfel nu vei bloca drumul pentru cei care vin din spate.
Daca treci pe langa un ciclist oprit pe marginea drumului, intreaba daca are nevoie de ajutor. S-ar putea sa aibe nevoie fie de ajutor mecanic sau doar de o piesa/unealta de care tu poate dispui.
Gunoiul trebuie aruncat in locuri special amenajate
Dincolo de respectul pentru ceilalti, gunoaiele aruncate pe drum pot fi un risc si pentru alti ciclisti. Astfel ca te rugam sa arunci orice gunoi in locurile special amenajate de la punctele de alimentare si in cosurile de gunoi/pubele din loacalitatile prin care trecem.